بازارروزایرانیان پلی برای رفع مشکلات کشاورزی

ایجاد یک بستر سراسری و ملی در پلتفرم شبکه های مجازی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی

بازارروزایرانیان پلی برای رفع مشکلات کشاورزی

ایجاد یک بستر سراسری و ملی در پلتفرم شبکه های مجازی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی

برای رفع مشکلات تولیدکنندگان ُ مصرف کنندگان ُ واردکنندگا و راهنمایی صادرکنندگان محصولات کشاورزی

  • ۰
  • ۰

بذر، یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی است که کشت و زرع بدون آن تقریبا امکان پذیر نیست. همچنین کیفیت بذر نیز در به دست آوردن محصولی با کیفیت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت بذر خوب و با کیفیت، متضمن برداشت محصولی با کیفیت خواهد بود. در اصطلاح عوام، بذر به دانه گیاه اطلاق می شود ولی در علم کشاورزی، به هر واحد از بافت یک گیاه که بتواند موجب رویش گیاه جدید شود، بذر اطلاق می شود. به عنوان مثال، پیاز یک گل یا غده سیب زمینی، در طبقه بندی علم کشاورزی، بذر محسوب می گردند. یک بذر رسیده چهار جزء دارد که این چهار جزء برای حیات بذر ضروری هستند. این اجزاء شامل پوسته بذر (تستا)، جنین، مواد ذخیره ای و معدنی و آنزیم ها و هورمون ها هستند. درجه خلوص بذر، یکی از نکات مهم در تهیه بذر است و بذر باید خالص و عاری از هرگونه مواد خارجی و ناخالصی باشد. همچنین بذر خالص فاقد بذور شکسته، آلوده به انواع آفات و بیماری می باشد. نکته دیگری که در مورد یک بذر باید بدانیم، قوه نامیه بذر است؛ به میزان توانایی یک بذر برای جوانه زنی و رویش، قوه نامیه اطلاق می شود که درصد قوه نامیه و آگاهی از میزان آن به هنگام تهیه بذر، بسیار اهمیت دارد.

به کانال آپارات ما سر بزنید.

 

بذر اولیه یا بذر اصلاح گر، به بذر یا قسمتی از اندام های گیاه گفته می شود که تحت نظارت افراد متخصص تولید شده و دارای برچسب سفید رنگ می باشد. نگهداری و ذخیره بذر اولیه کار نسبتا سختی می باشد .بذر پایه و یا بذر سوپر الیت، به بذری اطلاق می شود که حاصل کشت بذر اولیه می باشد. کشت بذر پایه معمولا چندین بار تکرار می شود، به این معنی که چندین بار از بذر پایه، بذر جدید تولید می گردد. بذر پایه دارای برچسب سفید رنگ بوده و نسبت به بذر گواهی شده، در اندازه کمتری تولید می گردد. بذر ثبت شده یا بذر مادری، حاصل تکثیر بذر پایه می باشد و مانند بذر پایه ممکن است چندین بار تکثیر و تولید شود. بذر ثبت شده یا بذر مادری دارای برچسب ارغوانی رنگ می باشد. بذر گواهی شده، نتیجه کشت بذر پایه و یا بذر ثبت شده می باشد و پس از تولید، توسط ارگان ها و مراجع ذیصلاح، تایید می گردد. این بذر دارای برچسب مخصوص آبی رنگی بوده که به این علت به بذر آبی معروف می باشد.

  • ۹۸/۰۷/۱۷
  • بازارروز ایرانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی