بازارروزایرانیان پلی برای رفع مشکلات کشاورزی

ایجاد یک بستر سراسری و ملی در پلتفرم شبکه های مجازی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی

بازارروزایرانیان پلی برای رفع مشکلات کشاورزی

ایجاد یک بستر سراسری و ملی در پلتفرم شبکه های مجازی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی

برای رفع مشکلات تولیدکنندگان ُ مصرف کنندگان ُ واردکنندگا و راهنمایی صادرکنندگان محصولات کشاورزی

  • ۰
  • ۰

همدان را می توان شهر ترشی های عجیب و غریب نامید، شهری که با فرا رسیدن پاییز بازار تهیه ترشی در آن داغ می شود و تقریبا تمام بانوان آن سعی در تهیه انواع ترشی برای رنگین کردن سفره های پذیرایی دارند. با رسیدن فصل پاییز بانوان همدانی طبق رسوم قدیمی شروع به درست کردن ترشی می کنند، آن هم نه تنها یک نوع ترشی بلکه از هر نوع سبزیجات و صیفی جات گرفته تا میوه داخل سرکه می ریزند و ترشی زمستان را فراهم می کنند. تهیه ترشی در نزدیکی فصل پاییز برای بانوان همدانی نه تنها یک کار مهم بلکه تفریحی هم خواهد بود. به اعتقاد بسیاری همدان شهر ترشی ها و مرباهای عجیب و غریب است، در همدان از انواع فلفل گرفته تا گردو، به، انبه، آناناس، قارچ، خیار، انواع کلم، زیتون، لوبیا سبز، سبزی های معطر، نخود فرنگی، ذرت، سیر، موسیر و حتی موز و خرمالو هم ترشی درست می کنند. هنر دست زنان همدانی در زمستان چنان بازاری دارد که بسیاری از شهرهای مختلف برای خرید ترشی به این شهر می آیند، مخصوصاً ترشی گردو و سیر که همدانی ها ید طولایی در آن دارند زیرا همدان شهر گردو و سیر است و این نوع ترشی ها هم معروف.

 

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار بازارروزایرانیان اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان از گذشته در زمینه تهیه ترشی سابقه طولانی دارد، ثبت ملی ترشی گردو در دستور کار است. فریبا نعمتی با بیان اینکه پرونده ترشی گردو برای بررسی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است بیان کرد: طی دو ماه آینده نتیجه آن اعلام می شود. وی با اشاره به اینکه پس از برداشت محصولات کشاورزی و باغی بانوان روستا در اوقات بیکاری خود شروع به درست کردن ترشی و مربا می کنند افزود: بر این اساس این موضوع در کشور هم معمولاً صدق می کند و ترشی گردو که مختص همدان است، در آستانه ثبت ملی است. کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه چیدمان سفره همدانی ها همواره با ترشی های رنگارنگ رنگین است افزود: کدبانوهای همدانی از هر خوراکی ترشیجات و شوریجات درست می کنند که برای هر ایرانی لذتبخش است. مردم همدان از گذشته معتقدند ترشی مانع از جذب چربی غذا در بدن شده و مربا نیز به هضم غذا کمک می کند، بنابراین معمولاً این دو خوراکی را در سفره داشته و دارند.

  • ۹۸/۰۷/۰۷
  • بازارروز ایرانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی